Historia
Shogia on pelattu Japanissa jo vuosisatoja. Sen pelaamisesta on merkintöjä jo niin kutsutulta Sengoku-kaudelta (1454-1573). Varhaisimmat viralliset shogi-pelit puolestaan pelit 1600-luvulla, varhaisin vuonna 1607. Tästä eteenpäin shogia on pelattu tasaisesti läpi Japanin historian. On katsottu, että niin shogi kuin shakkikin olisivat mahdollisesti kehittyneet samasta “alkujuuresta” – kumpikin tosin eteni hyvin eri suuntaan.
Shogin ominaispiirteet
Shogilla on useita ominaispiirteitä, joita käsitellään sääntöjen näkökulmasta säännnöt-välilehdellä. Tässä sen sijaan pohditaan näistä kahden, korottamisen ja nappuloiden palauttamisen pelilaudalle, merkitystä.
Shogissa nappuloiden korottaminen näyttelee ehkä merkittävämpää roolia kuin shakissa, koska niiden korottaminen on helpompaa kuin shakissa. Ensinnäkin nappulat saa korotettua nopeammin. Toisekseen nappuloiden pudottaminen helpottaa ja edesauttaa korottamista, koska ne voidaan pudottaa myös alueelle, jossa ne voidaan korottaa. Tällöin jokainen nappula, jonka on käteen saanut, on jo potentiaalisesti korotettu. Korotus toki vaatii vielä erillisen, toisen siirron, kuten säännöt-välilehdellä kerrotaan, eikä pudotus auttomaattisesti nappulaa korota.
Nappuloiden pudottaminen takaisin laudalle tuokin shogiin merkittävän taktisen ulottuvuuden, mikä heijastelee shogin syntyhistoriaa Sengoku-kaudella, joka oli Japanin historian sotaisin, yli sata vuotta kestänyt sodankäynnin aika. Sengoku-kaudella eilisillan ystävä saattoi olla seuraavan aamun vihollinen, kun daimiot päättivät liittolaisuuksista ja vihollisuuksista, joskus kunniaan ja sukusiteisiin, useimmiten oman edun tavoitteluun perustuen. Kuten ystävät Sengoku-kaudella, omat nappulat voivat olla seuraavassa hetkessä vihollisiasi. Taktiikoissa tämä nappuloiden “häilyväisyys” on otettava huomioon: jos vastustaja syö nappulasi, voi hän saada välittömän edun, vaikka söisitkin useamman vastustajan nappulan kuin mitä vastustaja sinun nappuloitasi syö.
Toisaalta nappuloiden “arvottomuuteen” kannattaa alusta asti tottua. Jokainen nappula, kuningasta lukuun ottamatta, on luovutettavissa – sopivaa korvausta vastaan joko vauhdissa tai nappuloiden määrässä, molemmat toki suhteututtana omiin menetyksiisi, sekä nappuloiden määrässä että pelinopeudessa.